"ŁODZIĄ PO WIŚLE", BLOK FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH STUDENTÓW SZKOŁY FILMOWEJ W ŁODZI

Rok: 2019-2020

JESTEM TUTAJ
Gatunek: film animowany
Reżyseria: Julia Orlik
Scenariusz: Julia Orlik
Zdjęcia: Julia Orlik
Dźwięk: Bogdan Klat
Montaż: Aleksandra Rosset
Produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi
Czas: 15 min
Obsada (głosy): Zdzisław Wardejn, Izabela Kuna, Jan Jurkowski, Stefan Jezusek, Luba Cygan, Zuzanna Kopeć, Jakub Kopeć
Nagrody:
2020 Krakowski Festiwal Filmowy: Wyróżnienie w Konkursie Polskim
2020 Międzynarodowy Festiwal Filmu i Muzyki „Transatlantyk” w Katowicach: Wyróżnienie w Konkursie Polskich Krótkich Metraży
2020 Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych „Animator” w Poznaniu: Nagroda Publiczności za najlepszy film krótkometrażowy, Nagroda Publiczności w Konkursie Filmów Polskich
2020 Festiwal Krótkiego Metrażu w Nicei: Nagroda dla najlepszej animacji
2020 Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku: Nagroda Główna Złoty Gołąb dla filmu animowanego
2020 Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Etiuda & Anima” w Krakowie: Grand Prix Złoty Jabberwocky w konkursie Anima, Specjalny Złoty Żmij dla najlepszej animowanej etiudy studenckiej w konkursie Anima.PL, Nagroda Jury Studenckiego, Nagroda Publiczności
2020 Black Nights Film Festival w Tallinie: Grand Prix
2020 Festival International des Ecoles de Cinema w Poitiers (Francja): Nagroda Specjalna Jury
2021 Festiwal Filmowy „Tricky Women” w Wiedniu: Nagroda Publiczności
2021 Kaboom Animation Festival w Amsterdamie: Nagroda dla najlepszego krótkometrażowego filmu studenckiego
„Jestem tutaj!” chciałaby krzyknąć bohaterka, ale nie jest w stanie poprosić nawet o szklankę wody. Nie może też wstać, bo choroba przykuła ją do łóżka i uzależniła od innych. Doskonale za to słyszy wszystko, co jej bliscy mówią na temat jej stanu. Codzienność starszej kobiety dokumentuje nieruchoma kamera, skierowana prosto na jej twarz. Pozostali bohaterowie: mąż, córka, wnuki, lekarz czy ksiądz są tylko korowodem pojawiających się w kadrze nóg i wypowiadanymi w tle zdaniami. Przeszywająca opowieść o samotności w obliczu śmierci przedstawiona z perspektywy umierającej kobiety - choć ta nie wypowiada ani słowa.

kadry

DUSZYCZKA
Gatunek: film animowany
Reżyseria: Barbara Rupik
Scenariusz: Barbara Rupik
Zdjęcia: Barbara Rupik
Muzyka: Barbara Rupik
Montaż: Barbara Rupik
Produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi
Czas: 9 min 12 s
Nagrody:
2019 Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes: III Nagroda w sekcji „Cinefondation”
2019 Festiwal „Kamera Akcja” w Łodzi: Nagroda dla najlepszej animacji
2019 Międzynarodowe Forum Krótkometrażowych Filmów Fabularnych „Cinemaforum” w Warszawie: Wyróżnienie
2019 Festiwal Filmów Studenckich „Cinemaiubit” w Bukareszcie: Grand Prix
2019 Festiwal Filmów Animowanych „Animasivo” w Meksyku: Wyróżnienie Specjalne
2020 Slamdance Film Festival w Park City: Animated Shorts Grand Jury Prize, Creative Future Innovation Award
2020 Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji O!PLA-III: Nagroda Brązowy Tobołek Koziołka Matołka w kategorii „Studencka”
Przy brzegu rzeki ugrzęzło martwe ciało. Jego ogarnięte rozkładem wnętrze wciąż skrywa duszę - miniaturę ciała zmarłego. Gnijące narządy rozstępują się i maleńka postać przedziera się na zewnątrz. Stojąc nad brzegiem, żegna się ze swym ciałem i wyrusza w podróż po pośmiertnej krainie.

kadry

PORTRET KOBIECY
Gatunek: film animowany
Reżyseria: Natalia Durszewicz
Scenariusz: Natalia Durszewicz
Zdjęcia: Natalia Durszewicz
Muzyka: Sebastian Ładyżyński, Malwina Kotz
Montaż: Natalia Durszewicz
Produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi
Czas: 4 min 51 s
Obsada: Milena Lisiecka (głos w tle)
Nagrody:
2020 Festiwal „Kamera Akcja” w Łodzi: Nagroda Jury Młodych dla najlepszej animacji, Wyróżnienie
Tytułowy „portret kobiecy” wymalowany jest ze społecznych oczekiwań, stereotypów i kulturowych konstruktów. Bohaterka ciągle musi odgrywać narzucane jej role i dostosowywać się do wyobrażeń innych. Wreszcie postanawia wyzwolić się z otaczających ją ograniczeń. Czy uda jej się uciec? Animowana interpretacja wiersza laureatki Nagrody Nobla, Wisławy Szymborskiej, namalowana została czerwoną paletą barw: kolorem szminki, płatków róż czy kropli krwi. Uczucia i emocje bohaterki dopełniają obrazy natury, a intensywna kolorystyka i narastająca muzyka, tworzą atmosferę napięcia i niepokoju.

kadry

TAKIE PIĘKNE MIASTO
Gatunek: film animowany
Reżyseria: Marta Koch
Scenariusz: Marta Koch
Zdjęcia: Marta Koch
Muzyka: Teoniki Rożynek
Montaż: Marta Koch
Produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi
Czas: 7 min 45 s
Nagrody:
2020 Imaginaria - International Animated Film Festival w Conversano: Wyróżnienie
2020 Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Etiuda & Anima” w Krakowie: Wyróżnienie w konkursie Anima.PL
2020 Międzynarodowy Festiwal Krótkometrażowych Filmów Fabularnych „Brno 16”: Wyróżnienie
Dzień, w którym kończy się świat. Anomalie, zmiany, wszystko staje na głowie, obraca się o 180 stopni, osiąga apogeum zła i potworności, po to, by móc narodzić się na nowo. Widzimy świat oczami kobiety, która idzie przez miasto i obserwuje jak wszystko, co znała, zmienia się.

kadry

UKĄSZENIE
Gatunek: dramat
Reżyseria: Helena Oborska
Scenariusz: Helena Oborska
Zdjęcia: Tomasz Wierzbicki
Muzyka: Antoni Komasa-Łazarkiewicz
Montaż: Paweł Klepacz
Scenografia: Tomasz Rolniak
Produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi
Czas: 24 min
Obsada: Maria Komasa, Dominika Biernat, Aleksandra Pisula, Bartłomiej Firlet, Magdalena Adamiak, Zuzanna Golas, Paweł Jurczak, Kamila Karska, Tomasz Kowalik, Szymon Kukla, Jerzy Nekanda-Trepka, Marta Ormaniec, Piotr Pakier, Dorota Ptaszek, Magdalena Stępień, Bogumiła Trzeciakowska, Aleksandra Wagner
Nagrody:
2019 Krakowski Festiwal Filmowy - Konkurs Polski: Srebrny Lajkonik dla najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego, Nagroda za najlepsze zdjęcia (Tomasz Wierzbicki)
2019 Festiwal „Kamera Akcja” w Łodzi: Nagroda Jury Młodych dla najlepszej etiudy
2019 Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Etiuda & Anima” w Krakowie: Wyróżnienie w konkursie Etiuda (Antoni Komasa-Łazarkiewicz)
2020 Węgiel Student Film Festiwal w Katowicach: Wyróżnienie
2021 Beeston Film Festival w Nottingham: Nagroda za zdjęcia (Tomasz Wierzbicki)
Zofia wyjeżdża nad morze na ,,oczyszczenie” do specjalnego ośrodka, z dala od cywilizacji. To ma być przyjemny, relaksujący tydzień. Ale Zofia zaczyna się dziwnie czuć, odczuwa niczym niewyjaśniony niepokój. Jakby coś miało nadejść... Nagle w enklawie pojawia się tajemniczy mężczyzna, Emil, ze swoją narzeczoną. Zofia zna jego twarz... zna bardzo dobrze. I wie, że on musi ją pamiętać. Ale on zaprzecza, jakoby się wcześniej widzieli. Wracają emocje z dawnych lat i zaciera się granica pomiędzy przeszłością i teraźniejszością.

kadry

PIOŁUN
Gatunek: dramat
Reżyseria: Maria Ornaf
Scenariusz: Maria Ornaf
Zdjęcia: Zuzanna Zachara
Muzyka: Rafał Nowak, Pimon Lekler
Montaż: Tomasz Kajetan Naruszewicz, Urszula Bucka
Produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi
Czas: 16 min 28 s
Obsada: Wiktoria Czeczulin, Natalia Sikora, Krzysztof Plewako-Szczerbiński, Karolina Łukaszewicz
Nagrody:
2019 Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”: Nagroda za zdjęcia do filmu krótkometrażowego (Zuzanna Zachara)
2019 Międzynarodowy Festiwal Filmu i Muzyki „Transatlantyk” w Łodzi: Wyróżnienie w Konkursie Polskich Filmów Krótkometrażowych
2019 Festiwal Filmowy „Notofest” w Suwałkach: Grand Prix
2019 Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni: Nagroda za zdjęcia w Konkursie Filmów Krótkometrażowych (Zuzanna Zachara)
2019 Thess International Short Film Festival w Salonikach: Cinematic Achievement Award
2019 Cinalfama Lisbon International Film Festival w Lizbonie: Nagroda za najlepszą rolę (Natalia Sikora)
2020 Almaty Indie Film Festival: Nagroda dla najlepszej reżyserki (Maria Ornaf)
2020 Międzynarodowy Festiwal Filmów Studenckich VGIK w Moskwie: Nagroda dla najlepszego filmu
Dawniej matki chcąc odstawić dziecko od piersi, nacierały ją naparem z piołunu, tak by dziecko poczuwszy gorzki smak, już nigdy więcej nie chciało mleka matki.

kadry

JASKINIA ŻÓŁWI
Gatunek: dramat
Reżyseria: Klaudia Folga
Scenariusz: Klaudia Folga
Zdjęcia: Tomasz Wierzbicki
Dźwięk: Ewa Bogusz
Montaż: Sabina Filipowicz
Scenografia: Bartosz Szafranek
Produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi
Czas: 20 min 32 s
Obsada: Zuzanna Ostrowska, Sandra Korzeniak, Tomasz Haładaj, Radosław Osypiuk
Nagrody:
2019 Ogólnopolskie Spotkania Filmowe „Kameralne Lato” w Radomiu: Wyróżnienie Honorowe
2019 Festiwal Filmów Studenckich „Cinemaiubit” w Bukareszcie: Wyróżnienie Specjalne
2020 Festiwal Kina Offowego „Filmoffo” w Opolu Lubelskim: Grand Prix
2020 Festiwal Filmów Frapujących „Frapa” w Gorzowie Wielkopolskim: w kategorii Fabuła
2020 Nagroda Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego: Nominacja w kategorii najlepsza aktorka (Sandra Korzeniak)
2020 Demakijaż - Festiwal Kina Kobiet w Lublinie: Nagroda
2020 Ogólnopolski Konkurs Filmów Niezależnych OKFA w Koninie: Grand Prix w kategorii film studencki
2020 Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce (Chicago): Honorowa Jasna Gwiazda (Klaudia Folga)
Film przedstawia retrospekcję zdarzeń z dzieciństwa głównej bohaterki, Hani. Dziewczynka przywołuje historię swojej mamy, która wciąga ją w problemy rodzinne. Hania próbuje na zawsze uwolnić się z poczucia winy; zamykając oczy, stara się zniknąć.

kadry

EFEKT HALO
Gatunek: film dokumentalny
Reżyseria: Patrycja Polkowska
Scenariusz: Patrycja Polkowska
Zdjęcia: Alicia Devaux
Dźwięk: Bartosz Mazur
Montaż: Piasek & Wójcik
Produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi
Czas: 14 min 25 s
Nagrody:
2020 Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Off Cinema” w Poznaniu: Nagroda Złoty Zamek
2020 Międzynarodowy Festiwal Filmów Niezależnych im. Ireneusza Radzia „Publicystyka” w Kędzierzynie-Koźlu: III Nagroda w kategorii filmów studenckich
2020 Świdnicki Festiwal Filmowy „Spektrum”: Nagroda Główna w konkursie filmów dokumentalnych
2020 Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Etiuda & Anima” w Krakowie: Srebrny Dinozaur
Wybierz miejsce i obserwuj. Podsłuchuj.
Bohaterowie filmu to wychowankowie zakładu poprawczego. Studzieniec to zakład otwarty, który bardziej przypomina przymusowe kolonie niż rygorystyczne więzienie. W takim miejscu nie odbywa się czasowo określonej kary – gdy się tam trafi można wyjść dopiero w dniu dwudziestych pierwszych urodzin. Głównym sposobem kontaktu ze światem zewnętrznym jest znajdujący się w pokoju wychowawcy telefon stacjonarny.

kadry



wisła

Dyrektor Festiwalu

Małgorzata Szlagowska-Skulska
malgorzata@ear.com.pl

Project Manager

Anastazja Moshkovska
festiwal@ear.com.pl

Koordynator programowy

Roksana Pietruczanis
roksana@ear.com.pl

BIURO

+48 22 523 41 18