BLOK FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH WARSZAWSKIEJ SZKOŁY FILMOWEJ

Polska, 2022, 103 min

PO PIERWSZE...
Reżyseria: Adam Hartwiński
Scenariusz: Aldona Hartwińska, Adam Hartwiński
Zdjęcia: Michał Konopka
Montaż: Maciej Gawda
Dźwięk: Kacper Karpowicz, Michał Rusnarczyk
Muzyka: Andrzej Bonarek
Opieka artystyczna: Barbara Pawłowska, Andrzej Jaroszewicz, Maciej Ślesicki, Arek Detmer, Wojciech Saramonowicz
Kierownictwo produkcji: Aleksandra Fornal
Produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
Rok produkcji: 2021
Czas trwania: 27 min
Obsada: Gabriela Czyżewska-Detmer, Arkadiusz Detmer, Anna Grycewicz, Jacek Beler, Dorota Salamon, Jerzy Wojtkowski
Nagrody:
2022 Tucson (Arizona International Film Festival) – Nagroda dla najlepszego krótkiego filmu zagranicznego
2022 Los Angeles (Next Generation Indie Film Awards) – Nagroda za najlepszy krótkometrażowy film studencki
2022 Los Angeles (Next Generation Indie Film Awards) – Nagroda za najlepszy krótkometrażowy film obcojęzyczny
2022 Los Angeles (Next Generation Indie Film Awards) – Nagroda za najlepszy zespół aktorki w filmie krótkometrażowym: Gabriela Czyżewska-Detmer, Arkadiusz Detmer, Anna Grycewicz, Jacek Beler
2022 Los Angeles (Next Generation Indie Film Awards) – Nagroda za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie krótkometrażowym: Anna Grycewicz
2022 Los Angeles (Next Generation Indie Film Awards) – Nagroda za najlepszą główną rolę kobiecą w filmie krótkometrażowym: Gabriela Czyżewska-Detmer
2022 Meksyk (Ciudad de México Internacional Film Festival) – Nagroda dla najlepszego krótkiego filmu studenckiego
2022 Warszawa (Festiwal Filmów Edukacyjnych "Edukino") – Złoty Kopernik dla "najlepszego filmu przeciw „wojnie” toczonej w codzienności (w nas samych, społeczeństwie, czy rodzinie)"
2022 Forli (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Sedicicorto") – Nagroda Publiczności
2022 Brejning (Brejning Film Festiwal) – Nagroda dla najlepszego dramatu
2022 Florencja (Immagina Florence Film Festival) – Nagroda dla najlepszego dramatu
2022 Targu Mures (Międzynarodowy Festiwal Filmu i Telewizji SimFest) – Wyróżnienie za "odwagę zmierzenia się z konkretnym problemem etycznym: młoda kobieta stoi przed dramatycznym wyborem: usunąć ciążę z poważnymi wadami genetycznymi czy urodzić dziecko w celu oddania narządów córce swojej siostry"
2022 Barcin (Barć Film Festiwal) – Nagroda Jury Młodzieżowego
2022 Warszawa (Grand Off)-Nagroda dla najlepszego filmu polskiego

PO PIERWSZE

Marysia, 40-letnia vlogerka beauty, zachodzi w ciążę. Na wizycie u ginekologa okazuje się, że dziecko cierpi na letalną wadę - umrze krótko po porodzie. Marysia i jej mąż Krzysztof decydują się na aborcję. W Boże Narodzenie Marysia z Krzysztofem opowiadają o sytuacji rodzinie. Wywiązuje się burzliwa dyskusja - siostra Marysi próbuje ją namówić, by nie usuwała ciąży. Nienarodzone dziecko jest potencjalnym dawcą nerki dla jej córki Anielki, a bez przeszczepu umrze. Marysia kategorycznie odmawia. Marysia decyduje się jednak pomóc siostrze. Znajdują odważnego lekarza, który mimo tego, iż takich operacji się w Polsce nie wykonuje, chce pomóc rodzinie. Lekarz zapewnia siostry, że jest ogromna szansa, że dziecko zostanie dawcą. Kiedy jednak sprawa zostaje nagłośniona, lekarz ulega społecznej presji i rezygnuje. Na aborcję jest już za późno...

TYLKO DO ŚWITU
Reżyseria: Eliza Godlewska, Alan Ruczyński
Scenariusz: Eliza Godlewska, Alan Ruczyński
Zdjęcia: Eliza Godlewska, Alan Ruczyński
Montaż: Mariusz Gos, Piotr Kamiński
Dźwięk: Jakub Zataj
Muzyka: Jakub Zataj
Kierownictwo produkcji: Malwina Kurzak, Eliza Godlewska, Alan Ruczyński
Produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
Rok produkcji: 2022
Czas trwania: 27 min
Obsada: Ewa Konstancja Bułhak, Piotr Czarniecki, Wiktoria Krążek, Anna Moskal, Tomasz Nosiński, Dominika Pasternak, Błażej Stencel
Nagrody:
2022 Nagroda im. Jana Machulskiego w kategorii: Najlepsza aktorka – Ewa Konstancja Bułhak

.

Pięćdziesięcioletnia Roma znajduje się w najtrudniejszym momencie swojego życia – odeszła od męża i nie ma dachu nad głową. Kiedy sytuacja się pogarsza, pozostaje jej tylko zapomnieć się na chwilę.

ŁZA
Reżyseria: Krzysztof Chodorowski
Scenariusz: Mikołaj Pływacz
Zdjęcia: Mikołaj Pływacz
Montaż: Julia Muszyńska
Dźwięk: Piotr Gmerek
Muzyka: Piotr Nermer
Opieka artystyczna: Andrzej Ramlau
Kierownictwo produkcji: Vicky Witowska
Produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
Rok produkcji:
Czas trwania: 11’26’’
Obsada: Filip Bobek, Dariusz Bereski, Magdalena Jaworska, Alan Ziach, Konrad Żygadło, Marek Brodzki, Katarzyna Ptasińska, Łukasz Wójcik, Dorota Bzdyla, Piotr Bondyra, Iwona Mączka-Chodorowska, Krzysztof Chodorowski, Zbigniew Zapolski, Magdalena Kizinkiewicz, Cezary Łukasiewicz

.

Inspirowana prawdziwymi zdarzeniami adaptacja wiersza pt. „Łza” napisanego przez Mikołaja Letza. Rękopis wiersza został znaleziony przez jego wnuka, który nie mogąc pogodzić się z żałobą po śmierci dziadka, przyjechał do jego domu, aby uporządkować pozostałe po nim rzeczy osobiste. Wśród ubrań, pamiątek i starych fotografii odnalazł rękopis wiersza o łzie, która pojawia się w życiu każdego człowieka. Autorem zdjęć do filmu „Łza” filmu jest rzeczywisty wnuk, nieżyjącego już autora tego wiersza.

BLUE HOUR
Reżyseria: Stacey Rushchak
Scenariusz: Stacey Rushchak
Zdjęcia: Grzegorz Adach
Montaż: Piotr Gorszczyński
Dźwięk: Martyna Kacprowicz
Muzyka: Kamil Nowak
Kierownictwo produkcji: Magdalena Miłkowska
Produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
Rok produkcji: 2022
Czas trwania: 27 min
Obsada: Monika Szwajnos, Karolina Rzepa, Beata Bandurska

.

Maja, kelnerka w małej miejscowości pośrodku niczego, dryfuje przez życie bez celu, próbując pogodzić́ się̨ z trudną przeszłością̨. Pewnego dnia próg jej baru przekracza tajemnicza kobieta, która wyraźnie na kogoś́ czeka.

TEGO SIĘ NIE ROBI KOTU
Reżyseria: Jan Gębski
Scenariusz: Jan Gębski
Montaż: Paweł Lichota, Jan Gębski
Dźwięk: Grzegorz Lindemann
Kierownictwo produkcji: Ignacy Majewski-Grzbiela
Produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
Rok produkcji: 2022
Czas trwania: 10’40’’
Nagrody:
2022 Szczecin (Festiwal Filmowy Senior Movie) – Nagroda Konkursu Senior Topic za "świetne ukazanie relacji człowiek – kot, za udane próby postrzegania świata okiem kota, które staje się okiem kamery. Za unieśmiertelnienie postaci schodzącej z tego padołu kobiety i jej przyjaciela kota Sikorka, za intymność tęsknoty pożegnania, za brak tanich chwytów manipulacyjnych a dotyczących szargania emocjami odbiorców. Za poczucie absurdu życia i śmierci"

.

Film pod tytułem “Tego się nie robi kotu”, to poruszająca opowieść o przemijaniu, starości i przyjaźni, widziana z perspektywy kota. Historia opowiedziana jest w postaci monologu wewnętrznego głównej bohaterki, Ewy Zielińskiej. Choć człowiek i kot obywają się bez słów, drobne gesty ujawniają ogrom wzajemnego przywiązania, a codzienne rytuały nabierają nowych znaczeń.
Kameralny obraz ukazuje widzom ciepło relacji zwierzęcia z człowiekiem. Nie potrzeba wiele słów, by ją opisać. Ich więź można wyczytać z najdrobniejszych gestów. Starsza pani ma świadomość, że jest u kresu swej podróży i martwi się o przyszły los najwierniejszego kompana.





wisła

Dyrektor Festiwalu

Małgorzata Szlagowska
malgorzata@ear.com.pl

Project manager

Izabela Gierczak
iza@ear.com.pl

Specjalista ds. Projektu

Yana Nechai
Yana@nowaprzestrzen.com

BIURO

+48 22 523 41 18