• 9 wisła Galeria zdjęć 9. Festiwalu „Wisła” w Moskwie. - wiecej...
  • jury Jurorzy festiwalu - więcej...
Aktualności

Polska w dokumencie


W tym roku po raz pierwszy do programu Festiwalu włączymy szeroką sekcję filmów dokumentalnych, które do tej pory prezentowane były w ramach pokazów specjalnych.

 

W bloku „Polska w dokumencie” odnajdziemy m.in. rewelacyjny film dokumentalny Wojciecha Staronia „Bracia”, opowiadający niezwykłą historię braci Kułakowskich. Naukowiec i malarz, pragmatyk i marzyciel. Dwa charaktery, dwie pasje. Alfons i Mieczysław Kułakowscy, jak czuli barbarzyńcy z Hrabala, są zawieszeni między Polską i Kazachstanem, ambicjami i rezygnacją, wspomnieniami i teraźniejszością. Ścierają się i kochają. Jaka siła pozwala im stawić czoło sowieckiemu reżimowi - który odbiera dzieciństwo, surowej Syberii - która odziera z wolności, a także żywiołowi ognia - który zabiera dorobek życia? To siła, która zarazem przyciąga i odpycha, nierozerwalna moc braterstwa. Widzowie będą mieli niepowtarzalną okazję do spotkania z reżyserem, a także bohaterem dokumentu, malarzem Alfonsem Kułakowskim. Do Moskwy przywieziemy również wystawę, ujmujących niezwykłą wrażliwością i pełną liryzmu barwą, obrazów artysty „Okna do Boga”, zrealizowaną we współpracy ze stołecznym Muzeum Niepodległości.

 

W ramach sekcji zaprezentujemy także film Pawła Łozińskiego „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham”. Jest to opowieść o trudnych relacjach matki i córki, o mocy słowa i psychoterapii, przełamującej bariery międzyludzkie. Łoziński stawia widza w roli świadka intymnego dialogu terapeutycznego, pozwalając mu z bliska doświadczyć jego intensywności. Dzięki uniwersalnym wątkom poruszanym w filmie każdy z nas może identyfikować się z emocjami bohaterek, przywołać wspomnienia z własnego życia. Obraz Łozińskiego wpisuje się w nurt filmoterapii, która daje odbiorcom możliwość niełatwej podróży w głąb siebie i refleksji nad swoimi relacjami z otoczeniem.

 

„Łowcy miodu” Krystiana Matyska ukazują globalny problem pszczelego kryzysu. Aby zgłębić i ukazać widzowi tajniki życia pszczół, kamera wędruje od wnętrza współczesnego ula, przez pola, dzikie lasy, góry aż do wielkich miast Europy i Azji.

 

„Ikona” Wojciecha Kasperskiego to pełnometrażowy, dokumentalny portret pacjentek prowincjonalnego szpitala psychiatrycznego na Syberii. Po raz pierwszy w historii jednego z największych ośrodków dla chorych psychicznie ekipa filmowa mogła zobaczyć, jak wygląda codzienne życie za wysokimi murami.

 

Ostatnią pozycją bloku dokumentalnego będzie zamknięta w obrazach i dźwiękach energetyczna historia Festiwalu w Jarocinie. „Jarocin, po co wolność” w reżyserii Marka Gajczaka i Leszka Gnoińskiego to pełna anegdot opowieść o wolności, młodości, niezależności i marzeniach, przeplatana tekstami piosenek zmieniającymi się jak świat wokół. Film łączy biało-czarne archiwalne obrazy, niepublikowane dotąd amatorskie nagrania z lekko zamazanymi, ale wciąż żywymi, wspomnieniami bohaterów – legendarnych rockowych buntowników, dla których Jarocin był inspiracją i źródłem twórczej wolności. Całość spaja muzyka, która jako najważniejszy element festiwalu, staje się narratorem historii.

 

Sekcja „Polska w dokumencie” z pewnością spełni oczekiwania widzów, dla których kino jest sposobem poznawania świata. W dokumentalnych filmach bowiem, jak w zwierciadle, odbija się rzeczywistość dzisiejszej Polski.


 


powrót